Meny

Om oss 

 

Länstrafiken Kronoberg är en del
av Regionförbundet södra Småland.
Länets åtta kommuner
och Landstinget Kronoberg
är medlemmar i Regionförbundet södra Småland. 

Organisation 

Politiker i Regionförbundets trafiknämnd 
styr Länstrafiken Kronoberg. 
Trafiknämndens ordförande är Sven Sunesson 
från Centerpartiet. 
 
Länstrafiken Kronobergs arbete 
är uppdelat i tre avdelningar: 
Marknad- och försäljningsavdelning, 
Trafik samt Serviceresor. 
 

Vår verksamhet 

Länstrafiken Kronoberg ansvarar 
för den lokala och regionala 
kollektivtrafiken i Kronobergs län 
som bland annat är: 
 
●Busstrafik i hela länet 
●Skolskjuts för sju kommuner 
●Färdtjänst i Alvesta, Lessebo, Ljungby, Tingsryd, Uppvidinge och Växjö
●Sjukresor i Kronobergs län 
●Kompletteringstrafik 
●Tågtrafik inom Öresundstågssystemet och Krösatågen 
 
Länstrafiken gör ungefär 7,5 miljoner resor om året. 
Busstrafiken är den största delen av vår verksamhet, 
både regiontrafik och stadstrafik. 
 
Ungefär hälften av Länstrafikens pengar 
kommer från biljetter som vi säljer. 
Resten av pengarna kommer från skatter 
från medlemmarna. 
 
Länstrafiken Kronoberg kör inte själv bussar och tåg, 
utan vi köper tjänsten från företag. 
 
Sammanlagt kör 34 olika företag för Länstrafiken Kronoberg. 
De två största företagen är Bergkvara buss och Grimslöv buss.

Reseplaneraren

Använd