Meny

Om oss 

Länstrafiken Kronoberg är en del av Regionförbundet södra Småland. Länets åtta kommuner och Landstinget Kronoberg är medlemmar i Regionförbundet södra Småland. 

Organisation 

Politiker i Regionförbundets trafiknämnd styr Länstrafiken Kronoberg. Trafiknämndens ordförande är Sven Sunesson från Centerpartiet. Länstrafiken Kronobergs arbete är uppdelat i tre avdelningar: Marknad- och försäljningsavdelning, Trafik samt Serviceresor. 

Vår verksamhet 

Länstrafiken Kronoberg ansvarar för den lokala och regionala kollektivtrafiken i Kronobergs län som bland annat är:

●Busstrafik i hela länet 
●Skolskjuts för sju kommuner 
●Färdtjänst i Alvesta, Lessebo, Ljungby, Tingsryd, Uppvidinge och Växjö ●Sjukresor i Kronobergs län 
●Kompletteringstrafik 
●Tågtrafik inom Öresundstågssystemet och Krösatågen

Länstrafiken gör ungefär 7,5 miljoner resor om året. Busstrafiken är den största delen av vår verksamhet, både regiontrafik och stadstrafik.

Ungefär hälften av Länstrafikens pengar kommer från biljetter som vi säljer. Resten av pengarna kommer från skatter från medlemmarna.

Länstrafiken Kronoberg kör inte själv bussar och tåg, utan vi köper tjänsten från företag. Sammanlagt kör 34 olika företag för Länstrafiken Kronoberg. De två största företagen är Bergkvara buss och Grimslöv buss.

Reseplaneraren

Använd
Skriv in text.
Skriv in text.